Lemin Kotiseutuyhdistys Ry

Museonmäki on keskellä kylää

Museon tontti on alkujaan vanhaa Lemin pappilan maata. Sillä ei ole tiettävästi ollut muita rakennuksia kuin pappilan riihi. Sittemmin kunta hankki maa-alueen omistukseensa ja kaavoitti sen kunnan ensimmäisessä rakennuskaavassa vuonna 1966 nykyiseen käyttötarkoitukseensa museotoimintoja varten.

Kotiseutuyhdistys hallitsi tätä hehtaarin suuruista tonttia pitkään pelkästään kunnanvaltuuston päätöksen perusteella ilman kirjallista sopimusta, sen jälkeen kirjallisen vuokrasopimuksennojalla. Lopulta 2000-luvulle tultaessa yhdistys osti tontin kunnalta.

Lemin Nisolan kylästä siirretty ensimmäinen museotupa aukeni yleisölle juhannuksena 1969. Se tuhoutui kokonaan tulipalossa lokakuussa 1973. Nykyinen, entistä hieman suurempi, Hongiston tupana tunnettu rakennus rakennettiin alun perin Savitaipaleella. Sieltä se siirrettiin Valkealan Anttilan kylään, kun toinen Hongiston veljeksistä muutti sinne vävyksi ja otti tupahirret mukaansa. Lemille se siirrettiin 1974.

Vuonna 1882 valmistuneessa talossa on nykyisin tuvan lisäksi sali ja kaksi kammaria.